Η επίδραση του έργου του J.R.R. Tolkien είναι διάχυτη σε κάθε μορφή τέχνης στις μέρες μας. Ο ίδιος ο Τόλκιν ήταν πολύ καλός στο σχέδιο και την εικονογράφηση και χρησιμοποιούσε κάθε ευκαιρία που του δινόταν για να μας το δείξει. Στα χνάρια της προσπάθειας που ο ίδιος ξεκίνησε ακολούθησαν πολλοί άλλοι που ξεχώρισαν με τις δημιουργίες τους. Η Pauline Baynes, ο Alan Lee, o Ted Nasmith, o John Howe και ο Jay Johnstone είναι μόνο μερικοί από τους ζωγράφους του εξωτερικού που έδωσαν ζωντάνια στους χαρακτήρες και τα φανταστικά τοπία που εμπνεύστηκε ο αγαπημένος μας καθηγητής. Στην κατηγορία αυτή των αξιέπαινων ζωγράφων αρχίζουν και εντάσσονται όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο. Την τελευταία διετία έχουμε τη χαρά να συγκαταλέγουμε ανάμεσα στους εμπνευσμένους από τον Τόλκιν ζωγράφους τον Σπύρο Γελέκα, έναν Κερκυραίο, αυτοδίδακτο ζωγράφο που έβαλε στόχο στην καριέρα του να αφιερώσει ένας μέρος του έργου του στο αγαπημένο μας τολκινικό σύμπαν. Μάλιστα, ένας από τους λόγους που ξεχωρίζει, είναι το θάρρος με το οποίο παρουσιάζει τα έργα του και τον εαυτό του σε μία συντηρητική, μπροστά στο fantasy art, ελληνική καλλιτεχνική σκηνή. Τον καλωσορίζουμε και τον ευχαριστούμε γι’ αυτή τη συνέντευξη, που έδωσε στον αντιπρόεδρο του Συλλόγου μας, Δημήτρη Κολοβό.

Πότε ήρθες σε επαφή για πρώτη φορά με το έργο του Τόλκιν και πότε αποφάσισες να χρησιμοποιήσεις τα έργα του σαν πηγή έμπνευσης για τα δικά σου έργα?
Σ.Γ. Η πρώτη μου επαφή ήταν το Silmarillion το ‘97 αν θυμάμαι σωστά. Σαν πηγή έμπνευσης άργησε λίγο, διότι τεχνικά δεν ήμουν έτοιμος για κάτι τέτοιο. Ξεκίνησα σταδιακά με τον σουρεαλισμό με κάποιες αναφορές στον Νταλί. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια πήρα την απόφαση να ασχοληθώ αποκλειστικά με το φανταστικό, εφόσον είδα ότι είχα ωριμάσει αρκετά. Έτσι κατέληξα να ασχοληθώ μόνο με την ζωγραφική επαγγελματικά και να είμαι στην ευχάριστη θέση να αποτυπώσω έργα της Μέσης-Γης.
Ποια είναι τα κύρια καλλιτεχνικά ρεύματα που έχουν επηρεάσει την τέχνη σου?
Σ.Γ. Ο σουρεαλισμός, ο υπερρεαλισμός τεχνικά και το Abstract.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ζωγράφοι γενικότερα και ειδικότερα σε σχέση με τον Τόλκιν?
Σ.Γ. Αγαπημένοι σίγουρα ο Νταλί και ο Ρότζερ Ντιν. Από Τόλκιν θα διαλέξω τον Τεντ Νάσμιθ χωρίς δεύτερη σκέψη.

Στην Ελλάδα το fantasy art δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο. Ωστόσο, έδειξες μεγάλο θάρρος παρουσιάζοντας την τέχνη σου όχι μόνο στους μυημένους στη φαντασία αλλά και στο ευρύτερο κοινό. Πόσο δύσκολη ήταν η πορεία σου μέχρι εδώ και η αποδοχή τόσο από τον καλλιτεχνικό κόσμο όσο και το κοινό?
Σ.Γ. Θεωρώ ότι δεν αντιμετώπισα μεγάλη δυσκολία. Από την πρώτη μου κιόλας έκθεση ξεκίνησε ο κόσμος να εντυπωσιάζεται με το φανταστικό. Αν κρίνω από τις πωλήσεις στην Ελλάδα, έχει αγκαλιαστεί γρήγορα, περισσότερο από τους μυημένους. Μη ξεχνάμε ότι από την αρχαιότητα είμαστε γεμάτοι μύθους, πλάσματα, θεότητες και επικούς ήρωες. Από τοιχογραφίες και γλυπτά μόνο φαντασία διέκρινες.
Πότε έκανες την πρώτη σου εμφάνιση ως ζωγράφος? Είσαι αυτοδίδακτος! Πες με λίγα λόγια την προηγούμενη ζωή σου και πως εξελίχθηκε σε αυτό που ζεις σήμερα.
Σ.Γ. Η πρώτη μου ατομική έκθεση έγινε στο Δημοτικό Θέατρο της Κέρκυρας, όπου έμελλε να γίνει αμέσως το εισιτήριο για διεθνή αναγνώριση. Κάτι που δεν περίμενα ούτε είχα σκεφτεί. Όχι τόσο σύντομα τουλάχιστον. Τα προηγούμενα 15 χρόνια είχα ασχοληθεί με την διακόσμηση καταστημάτων αλλά και με τις κατασκευαστικές εφαρμογές. Κάποιες φορές έβαζα το στοιχείο της ζωγραφικής αν και εφόσον ήταν θεμιτό. Ομολογώ ότι βιοποριστικά ήταν μια χαρά, αλλά δεν μου έφτανε, μέσα μου ήθελα πολύ περισσότερα. Να δημιουργώ και να έχω τον πλήρη έλεγχο του χρόνου. Έτσι πήρα την απόφαση να ασχοληθώ μόνο με την ζωγραφική, το πραγματικό όνειρο και θέλω μου.

Τα ταξίδια σου σε Ελλάδα και εξωτερικό τι σου έχουν δείξει για τη σχέση του κοινού τόσο με τον Τόλκιν και τα έργα του όσο και με κάθε μορφή τέχνης που πηγάζει από την αγάπη του καλλιτέχνη για το έργο του καθηγητή?
Σ.Γ. «Οι συζητήσεις μου στο εξωτερικό ποικίλουν. Αν και αριθμητικά έχουν αφιερώσει πολύ περισσότερο χρόνο και προσπάθεια πάνω στο έργο του Καθηγητή, από την ζωγραφική μέχρι την μουσική, διακρίνω μικρές διαφορές. Όπως κι εδώ, έτσι κι έξω σχεδόν όλοι έχουν ακουστά τα έργα του Τόλκιν, κυρίως τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Συνεχίζει να μου κάνει μεγάλη εντύπωση, ότι μετά από τόσα χρόνια κάποιοι δεν έχουν δει τις ταινίες. Φυσικά δεν απαιτώ να κάνουν μελέτη όπως εγώ ή εσύ στα βιβλία. Εγώ ο ίδιος θεωρώ. ότι ακόμα έχω να μάθω αρκετά πράγματα. Πάνω κάτω υπάρχουν όπως κι εδώ, αυτοί που ξέρουν για το έργο και αυτοί που προσπαθούν. Αν και μας διακατέχει ένας φανατισμός στην Ελλάδα με ότι καταπιανόμαστε, θεωρώ ότι θέλουμε αρκετή δουλειά και περισσότερες δραστηριότητες ώστε να προσεγγίσει ο κόσμος το φανταστικό. Για αρχή προτείνω να αφήσουμε τα εγώ και να κοιτάξουμε το εμείς. Πιστεύω ότι έχει γίνει μια καλή αρχή πάντως. Υπάρχει ο Ελληνικός Σύλλογος Τόλκιν και δύο αξιόλογα φεστιβάλ του φανταστικού».
Έχεις συμμετάσχει τόσο σε ατομικές όσο και ομαδικές εκθέσεις! Ποια θα ξεχώριζες και γιατί?
Σ.Γ. Η κάθε έκθεση είχε το δικό της φορτίο. Δεν μπορώ να διαλέξω γιατί αυτές που θα ξεχωρίσουν δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα. Και δεν απαντώ ρητορικά αλλά ορθολογικά βάση των σχεδίων που έχω για τα επόμενα χρόνια.
Μπορείς να μας πεις λίγα πράγματα για τα υλικά που χρησιμοποιείς και γενικά, εν συντομία, για τη δουλειά σου στο εργαστήριο?
Σ.Γ. Δουλεύω σχεδόν αποκλειστικά με ακρυλικά αλλά τις πρώτες ύλες τις φτιάχνω ο ίδιος. Στο εργαστήριο δύσκολα θα καταλάβεις ότι δουλεύει κάποιος εκεί μέσα γιατί είναι πάντα καθαρό και σε τάξη, παρόλο που περνάω τις περισσότερες ώρες της ημέρας εκεί. Πάντα υπάρχει άφθονο κέρασμα για τους επισκέπτες, όπως αρμόζει σε ένα Χόμπιτ, και σίγουρα πολλές γάτες

Θα σε ενδιάφερε να ασχοληθείς, αργότερα, και με άλλους λογοτέχνες του Φανταστικού, όπως ο G.R.R. Martin, ο Robert Jordan κ.ά?
Σ.Γ. Δεν νομίζω, ο κόσμος του Τόλκιν είναι ατελείωτος για μένα. Δεν φτάνει μια ζωή για να αποτυπώσεις στον καμβά όλο το σύμπαν του Καθηγητή. Εξάλλου δεν θα το απολαύσω όσο το απολαμβάνω δημιουργώντας έργα από την Μέση-γη.
Ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον? Σε τι δουλεύεις αυτή τη στιγμή? Μπορούμε να περιμένουμε περισσότερο Τόλκιν?
Σ.Γ. Για το μέλλον υπάρχουν πολλά projects. Εξώφυλλο του τόμου για τις Επιδράσεις της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στο Έργο του Τζ.Ρ.Ρ. Τόλκιν, οι αναφορές για την Κέρκυρα μέσα από την αρχαιότητα και τον Όμηρο και φυσικά το δεύτερο μέρος της Tales from Middle-Earth.